Inden start i Rosenhaven

Sådan kan man forberede sit barn til en god start i daginstitution

Vores erfaring viser at det er en fordel at barnet har prøvet at blive passet af andre inden opstart i dagtilbud.

Det kan være en stor omvæltning for hele familien når ens barn starter dagtilbud.

Især for barnet er der mange nye indtryk ifm. opstart. Der er mange mennesker, mere støj, anderledes mad, og nye rutiner som barnet skal lære at navigere i. Heldigvis er børn nysgerrige, og vores erfaring er at de fleste børn falder til inden for et par uger.

Når man har et lille bar der skal starte daginstitution er det vigtigt at man hjælper banet til at kunne falde i søvn alene uden at blive trillet rundt i lokalområdet i barnevogn. Dit barn skal også kunne blive trøstes og mættes uden at blive ammet, og gerne være introduceret til alderssvarende madvarer.

Ydermere vil være en fordel, at du udfordrer dit barn motorisk, så dit barn kan deltage i aktiviteter med jævnaldrende børn. Det er en god idé at lade dit barn ligge på maven. Når barnet ligger på maven styrker det ryggen og armmusklerne, så barnet bliver forberedt på at skubbe sig op på armene og rulle og kravle.