Pædagogik
Det pædagogiske arbejde I Rosenhaven tager udgangspunkt I vores børnesyn og de pædagogiske læreplaner.

I Rosenhaven er vi både store og små på alle stuer (0 - 6 år), vi kalder det familiestuer. Vi har arbejdet på denne måde siden institutionen blev grundlagt. Ved at være blandede aldersmæssigt giver vi børnene mulighed for flere forskellige legefællesskaber; de mindre børn har mange rollemodeller; de større børn har gode muligheder for øve sig i at være store. Børn udvikler sig forskelligt og i Rosenhaven vil vi gerne give mulighed for at man kan være en forsigtig 4 årig, der har de samme trygge voksne som da man var lille eller en frembrusende 2 årig, der har mulighed for at prøve sig af med lidt større børn.
I Rosenhaven tilstræber vi stor frihed til de enkelte stuer og afdelinger I forhold til at tilrettelægge dagligdag og aktiviter, således at de enkelte stuers børnegruppers behov tilgodeses bedst muligt. Vi arbejder efter en struktur med små læringsgrupper, hvor de enkelte stuer bestemmer indholdet  på baggrund af personalets vurderinger, samfundsmæssige og kommunale tiltag. Alle stuer arbejder ud fra et årshjul som kører fra 1. september til den 31. august. Årshjulet sikre at alle stuer kommer rundt om alle de temaer læreplane´n indeholder, der alle sikre barnets udvikling, trivsel og dannelse.

Ud over de små læringsgrupper arbejder vi med læringsmiljøer hele dagen. Dette er nærmere beskrevet i vores læreplan.

Børnesyn
Rosenhavens barnesyn bygger på antagelsen om, at alle børn har ressourcer og har noget at bidrage med til fællesskabet – også de børn, som har særlige behov, eller befinder sig i en socialt udsat situation. Det er pædagogerne i Rosenhavens ’ opgave, at hjælpe barnet med at finde disse ressourcer frem og understøtte dem. Vi oplever, at vi bedst muligt tilgodeser dette ved at arbejde fuldt aldersintegreret på de enkelte stuer; det skal forstås således, at børne er hele deres institutionsliv på samme stue (ca fra 1 – 6 år).
Derudover har vi i Rosenhaven særligt fokus på at styrke det enkelte barns alsidige personlige udvikling og mulighed for at udvikle sociale kompetencer i en tryg og udviklende hverdag.