INKLUSION I ROSENHAVEN
Principper for inkluderende praksis i Frederiksberg Kommune handler om, at alle børn uanset evner, baggrund og forudsætninger, har en oplevelse af at de kan bidrage og tilhører det faglige og sociale fællesskab i deres dagtilbud. I dagtilbuddet tilegner barnet sig grundlæggende kompetencer og den viden, som både danner udgangspunkt for et godt børneliv her og nu, og for det liv, der skal leves de kommende år.

I Frederiksberg Kommunes dagtilbud arbejder vi med inklusion som en integreret del af vores pædagogiske praksis. I Rosenhaven er vi optagede af at børnene ikke alene rummes, men også at de har en reel mulighed for at føle sig som en del af et fællesskab der er meningsfuldt for dem. Det er her vores familiestuer giver god mening, også for de børn der har behov for en ekstra hånd til at guide sig, eler et bredere aldersspektrum at spejle sig i.

Se mere i vores pædagogiske læreplan.

Dagtilbuddene i Frederiksberg Kommune arbejder ud fra en grundforståelse af, at alle børn skal være en del af dagtilbuddets fællesskab og have en hverdag fyldt med leg, udvikling og læring. Udgangspunktet for det pædagogiske arbejde med børnene er medarbejdernes forståelse af, at forskellighed er en grundlæggende betingelse for læring og udvikling, og at det fordrer at der arbejdes målrettet med den inkluderende praksis gennem den pædagogiske tilgang på de enkelte stuer. Det er i tilrettelæggelsen af læringsgrupper og strukturen i hverdagens aktiviteter der er tilrettelagt således at der er deltagelsesmuligheder for alle børn.
I den sociale inklusion oplever barnet sig som en værdifuld og bidragende del af det relationelle fællesskab, hvor barnet oplever at have troværdige voksne som hjælper dem med at skabe grundlag for mulige venskaber.
I den faglige inklusion har barnet glæde af og oplever sig som værdifuld og naturlig bidragsyder til de aktiviteter og udfordringer som pædagogen tilrettelægger for børnene.

Se mere om vores tætte samarbejde med PPR i vores læreplan.

Børn med særlige behov der rækker ud over de behov som de fleste børn har, skal også sikres mulighed for at indgå i et konstruktivt samspil med andre børn og blive en del af fællesskabet.
Der vil, som en del af den inkluderende praksis være fokus på, om barnet kan have brug for et specielt tilbud, som i højere grad tilgodeser barnets udvikling og trivsel.

Nedenstående principper for arbejdet med den inkluderende praksis er vores fælles strategiske pejlemærke i hverdagen.

1. alle børn skal opleve at være en del af et fællesskab
2. alle børn skal opleve at kunne bidrage positivt til fællesskabet
3. personalet tager ansvar for udvikling af inkluderende fællesskaber
4. ledelsen skaber synlighed og tydelighed om arbejdet med den inkluderende praksis
5. forældrene er betydningsfulde medspillere og samarbejdspartnere
6. den fysiske indretning skal understøtte den inkluderende praksis

Målet med inklusion i Rosenhaven er at alle børn skal ses, anerkendes og værdsættes som de unikke personer de er, og dermed sikres en faglig, personlig og en social udvikling. Det gør vi bl.a. igennem vores hollistiske børnesyn der tager udgangspunkt i det enkelte barns behov for støtte til deltagelse - både deltagelse i det store sociale fællesskab, men også deltagelse og erfaringsdannelse i mindre børnegrupper på kryds og tværs af alder.
Ved at rette vores pædagogiske støtte mod det fællesskab der skal være inkluderende, oplever vi i Rosenhaven, at vi skaber de optimale betingelser for et sundt og inkluderende børnemiljø der favner mangfoldigheden og samtidig tilgodeser alles individuelle behov.

Alle børn har ret til at deltage i de eksisterende fællesskaber i Rosenhaven, uanset deres særlige situation eller behov. Fordi deltagelse er selve forudsætningen for udvikling og læring. Udfordringen bliver hermed at skabe nogle fællesskaber og pædagogiske miljøer, som kan rumme en høj grad af forskellighed og imødekomme mange forskellige behov samtidigt.
Det kræver etableringen af nogle andre former for fællesskaber: fællesskaber som er foranderlige, dynamiske og fleksible.